Kryteria segmentacji klienta indywidualnego

Kryteria segmentacji klienta indywidualnego

Wzrost świadomości klientów banku

Banki, ze względu na dość dużą konkurencje muszą zabiegać o klientów. Zwiększająca się świadomość wśród potencjalnych klientów banku, również zmusza je do ciągłej analizy i ulepszania swoich usług. Coraz mniej osób decyduje się na wizytę w banku bez wcześniejszej analizy ofert dostępnych w danej placówce. Co więcej potencjalny klient przeprowadził rozeznanie i porównał dostępne na rynku oferty, które właśnie zadecydowały o tym, że wybrał właśnie ten, a nie inny bank. Oczywiście nie oznacza to, że jest to jego ostateczny wybór. Jednak jeśli klient decyduje się udać się do banku osobiście oznacza, że coś go tam przyciągnęło.

Kryteria segmentacji klienta indywidualnego

Banki aby wyjść naprzeciw swoim klientom i sprostać ich oczekiwaniom muszą dokonać segmentacji potencjalnych klientów, aby mieć w ofercie produkty i usługi, które ktoś będzie chciał kupić. W tym celu bank posługuje się kryteriami segmentacji klienta indywidualnego. Są to miedzy innymi:

Kryterium demograficzne

Demograficzne kryterium segmentacji klienta indywidualnego opiera się na podziale według wieku, klasy społecznej oraz stylu życia. Wyodrębnienie jednolitych grup ma na celu zidentyfikowanie ich potrzeb, a następnie dopasowanie do nich produktów finansowych banku oraz obsługi. Inne będą np. potrzeby osób starszych, które najchętniej korzystają ze standardowych produktów, które są im dobrze znane, aniżeli z nowinek na rynku finansów. Dokładnie odwrotnie ma się sytuacja w przypadków klientów młodych i bardzo młodych. Oni chętnie korzystają z nowości, są otwarci na propozycje, zainteresowani są dodatkowymi sposobami na zarabianie, chcą inwestować.

Kryterium ekonomiczne

Ekonomiczne kryterium segmentacji klienta indywidualnego to wyodrębnienie grup w oparciu o wysokość zarobków, poziom wykształcenia czy wykonywany zawód. Przykładowo, osoby z wyższym wykształceniem, zainteresowane będą nie tylko wysoką jakością ale i specjalistycznymi usługami, dzięki którym będą mogły np. zainwestować środki. W przypadku pracowników fizycznych, w większości nie ma takich potrzeb. Takie osoby chcą otrzymać jak najprostsze i niezbędne produkty finansowe.

Kryterium geograficzne

Geograficzne kryterium segmentacji klienta indywidualnego dokonuje podziału klientów w oparciu o miejsce zamieszkania. Dotyczy to zarówno tego w jakim kraju mieszkają oraz w jakim regionie. Ponadto, ważne jest to czy są mieszkańcami dużych miast, małych miasteczek czy wsi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *